Впровадження елементів системи
М.
Монтессорі в практику роботи.
Нинішня державна політика
у сфері освіти в Україні спрямована на реформування галузі, перехід до
особистісно-орієнтованої моделі, яка передбачає розкриття та найбільш повний
розвиток особистості кожної дитини відповідно до вимог суспільства. Це виразно
відобразилось у Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні, який визначив
основним завданням дошкільної освіти "не стільки озброєння дитини системою
галузевих знань, скільки наукою життя. Суспільству необхідні життєздатні,
самостійні, практично умілі, творчі особистості…"
На сучасному етапі значно зріс інтерес
учених і практиків до проблем раннього розвитку дитини. І серед авторів, до
спадщини яких усе частіше звертаються дослідники, на одному з перших місць –
Марія Монтессорі.
Феномен педагогічної теорії
М. Монтессорі "полягає у вірі в природу дитини, прагненні виключити
будь-який авторитарний тиск на людину, яка формується, орієнтації на ідеал
вільної, самостійної, активної особистості".
Звернення
дитини до педагога: "Допоможи мені це зробити самому" – девіз
педагогіки М. Монтессорі
Головний принцип системи Марії Монтессорі: кожна дитина розвивається за своїм власним абсолютно
індивідуальним планом у спеціально підготовленому середовищі.
У підготовлене середовище
Монтессорі-класу входять матеріали, які допомагають розвитку дитини в
найрізноманітніших напрямах культури: це матеріали для засвоєння навичок
повсякденного життя, спеціальні посібники для розвитку сенсомоторики, мовлення,
письма й читання, математичних здібностей. Більша частина матеріалів служить
"космічному вихованню", тобто становленню самосвідомості і світосприйняття. У
більшості матеріалів і завдань закладений принцип самокорекції: дитина сама
бачить свої помилки, а не отримує погану оцінку з боку дорослого. При цьому навчальне простір складається з
п'яти основних зон, про які ми поговоримо докладніше.
Особистий простір
У підготовленому середовищі дитина знайомиться з такими
важливими «дорослими» поняттями, як наприклад, категорія простору. І це
відбувається не тільки за рахунок усвідомлення, що у кожного матеріалу в групі
є своє місце. Просто, коли малюк розгортає килимок для роботи, він знаходить
свій особистий простір, який не може бути порушено без дозволу його володаря. Якщо
в матеріалі, кожен їх яких у середовищі є лише в одному екземплярі, потребують
відразу дві дитини, то, природно, виникає необхідність домовитися про
черговість використання або про спільну роботу. І в цьому випадку діти
отримують безцінні навички спілкування в соціумі, вміння домовлятися і слухати
один одного.
Цілям
набуття навичок соціального спілкування і служить принцип різновікового
комплектування груп, де старші допомагаю молодшим, що в свою чергу виховує
дбайливе ставлення до близьких і наближає клімат в групі до сімейного.
Практичне життя
В першу чергу це вправи з області
життєвої практики, які допомагають дитині піклуватися про себе, навчаючи його
правильно застібати гудзики, шнурувати черевики, чистити і різати овочі,
сервірувати стіл і багато іншого, чого мама зазвичай не дозволяє робити вдома.
А у групах Монтессорі діти чують: «Ти вже дорослий і зможеш впоратися з цим
завданням сам». Учитель лише показує, як правильно поводитися з матеріалом.
Вправи включають також матеріали, які пов'язані з переливанням, пересипанням,
носінням і сортуванням предметів - все те, що розвиває рухи рук і готує до
освоєння письма, читання і математики
Сенсорний розвиток за системою
Монтессорі
В області сенсорного розвитку малюк може отримати всі ті відчуття, яких по
тим чи іншим причинам так бракує в реальному сучасному житті: за допомогою
матеріалів, що перебувають у цій зоні, він прекрасно розвиває свій зір, дотик,
смак, нюх, слух, а також має прекрасну можливість потренуватися у розрізненні
температури, відчути різницю у вазі і формі предметів і звичайно ж розвинути
м'язову пам'ять.
Робота зі спеціальними матеріалами в
сенсорній зоні є важливим підготовчим етапом перед вступом малюка в область
математичного розвитку - попрацювавши з сенсорним матеріалом, навчившись мислити
логічно і точно, дитина без праці переводить в математичні терміни вже добре
знайомі йому поняття.
Математичний розвиток за системою Монтессорі
Навчання математики також проходить
максимально природно: малюк просто живе в підготовленому середовищі, наскрізь
просоченою математикою. Зона математичного розвитку містить всі необхідні
матеріали для того, щоб дитина досить швидко і ефективно навчився операцій
додавання, віднімання, множення, ділення, освоїв порядковий рахунок - все те,
що вважається важливим критерієм готовності дитини до вступу в школу.
Область мовного розвитку
Дитині як носію мови, природно,
необхідна і область мовного розвитку, без якого неможливе повноцінне
інтелектуальне зростання. Тут малюк отримує шанс розширити свій словниковий
запас, познайомитися з літерами, обводячи пальчиком шорсткі літери або малюючи
на манній крупі, а також навчитися складати слова за допомогою рухомого
алфавіту.
Космічне виховання за системою
Монтессорі
Також очевидно, що повноцінний
особистісний розвиток не може відбутися без того, щоб у дитини не сформувалася
цілісна картина світу - і це завдання вирішує область космічного виховання. У
доступній формі малюк знайомиться з самими складними теоріями про будову
людини, географії, історії, рослинах і тварин. Перед дитиною розгортається
загальна картина світу, і він вчиться усвідомлювати його цілісність і сприймати
себе як частинку цього багатогранного простору.
Також М. Монтессорі
надавала великого значення розвитку рухів дитини, розглядала фізичний та
розумовий розвиток дитини тільки у взаємодії і довела, що успішний розвиток
психічних можливостей неможливий без фізичної активності.
"Через те що в нас дитина вчиться
рухатись, а не сидіти нерухомо, то вона готується не до школи, а до самого
життя…" Рух та
діяльність є природними функціями дитини, засобами пізнання світу. Саме з руху
починається інтелектуальна діяльність. Вправи на координацію, в яких працюють
як руки, так і розум, роблять дитину активним учасником процесу власного
навчання Але
в системі М. Монтессорі є і недоліки.
Це -
розвиток лівої півкулі і практично не приділяється увага "творчої"
правої півкулі. Відхиляється дитяча художня творчість, зокрема, малювання.
Вибірковість літератури для читання.
Педагогічні підходи та методи навчання,
що базуються на філософських поглядах Марії Монтессорі, надають унікальної
можливості розвивати дитину з раннього віку у всіх сферах її життя:
інтелектуальній, емоційній, фізичній.
На сучасному етапі немає сенсу відтворювати модель школи
М. Монтессорі у чистому
вигляді, але ми можемо адаптувати елементи її системи до умов нашого
дошкільного закладу.
Немає коментарів:
Дописати коментар